Nieuws — Lesstof — Pengo — Projecten — Console API — Links
Lesstof © 2002-2003, Joost Ronkes Agerbeek
Een structure is een verzameling gegevens die logischerwijs bij elkaar horen. Je bouwt een structure op uit bestaande datatypen en bouwt daarmee een nieuw datatype. Vervolgens kun je variabelen aanmaken die het type hebben van jouw struct.
Stel dat je een programma schrijft waarin je veel met cirkels werkt. Het is dan handig om een datatype te hebben dat de gegevens voor een cirkel bevat.
struct Circle
{
// het middelpunt van de cirkel
float X, Y;
// de diameter van de cirkel
float radius;
};
Je kunt nu variabelen aanmaken van het type Circle.
#include "Circle.h"
// berekent de omtrek van een cirkel
float Circumference(Circle circle)
{
// omtrek = 2 * PI * radius
return circle.radius * 6.283185307;
}
void main()
{
// maak een cirkel
Circle myCircle;
myCircle.X = 0;
myCircle.Y = 0;
myCircle.radius = 12.5;
// bereken de omtrek van de cirkel
float myCircumference = Circumference(myCircle);
}