Struct

Lesstof © 2002-2003, Joost Ronkes Agerbeek

Omschrijving

Een structure is een verzameling gegevens die logischerwijs bij elkaar horen. Je bouwt een structure op uit bestaande datatypen en bouwt daarmee een nieuw datatype. Vervolgens kun je variabelen aanmaken die het type hebben van jouw struct.

[ Naar boven | Terug naar Lesstof ]

Voorbeeld

Stel dat je een programma schrijft waarin je veel met cirkels werkt. Het is dan handig om een datatype te hebben dat de gegevens voor een cirkel bevat.

Circle.h
struct Circle
{
	// het middelpunt van de cirkel
	float X, Y;
	
	// de diameter van de cirkel
	float radius;
};

Je kunt nu variabelen aanmaken van het type Circle.

#include "Circle.h"

// berekent de omtrek van een cirkel
float Circumference(Circle circle)
{
	// omtrek = 2 * PI * radius
	return circle.radius * 6.283185307;
}

void main()
{
	// maak een cirkel
	Circle myCircle;
	myCircle.X = 0;
	myCircle.Y = 0;
	myCircle.radius = 12.5;
	
	// bereken de omtrek van de cirkel
	float myCircumference = Circumference(myCircle);
}
[ Naar boven | Terug naar Lesstof ]

Zie ook

[ Naar boven | Terug naar Lesstof ]

Valid XHTML 1.0! Correct CSS! Laatst bijgewerkt: dinsdag 15 april 2014