Programmeren in C++

Mededelingen

E-mail

Heb je vragen over program­meren? Stuur mij dan een mailtje.

Projectopdracht

De projectopdracht voor Boswandeling staat nu online.

Lesstof voor de toets

Je kunt nu nalezen waar de stof uit de lessen in het boek staan. Op deze pagina staat ook vermeld wat je moet leren voor de toets.

Antwoorden

De antwoorden van de opgaven zijn nu beschikbaar. In de loop der tijd zal ik meer antwoorden toevoegen.

Console API

De lang-beloofde Console API staat op de website. Oefen er maar vast mee, want je moet 'm gebruiken tijdens het project.

Gratis IDE: DevC++

Als je nog steeds geen C++ IDE thuis hebt of als je harde schijf bijna vol staat waardoor Borland C++ Builder of Microsoft Visual C++ niet meer past, download dan Bloodshed DevC++. Helemaal gratis, helemaal legaal. Helemaal goed. :-)

Pengo, deel 1: Game loop

Les 1 – Inleiding

In deze les maak je kennis met programmeren en met C++. Je leert wat het nut is van programmeren - behalve dat het leuk is, natuurlijk - en hoe de computer van je broncode een uitvoerbaar programma maakt. Daarna kijken we hoe je een programma schrijft in Visual Studio aan de hand van een voorbeeld.

Bij de les:

Les 2 – Programma's schrijven

Het is tijd om zelf aan het programmeren te gaan. Je ziet hoe je invoer van de gebruiker opslaat en hoe je dat later weer kan uitvoeren naar het beeldscherm. Verder leer je om je broncode netjes te structuren.

Bij de les:

Les 3 – Werken met gegevens

Nu we weten hoe we strings moeten invoeren en uitvoeren, is het tijd om te kijken hoe het met andere soorten gegevens gaat. Daarna beginnen we met het verwerken van gevens en gaan we de computer laten rekeken.

Bij de les:

Les 4 – Denken als Mr.Spock: logica

O jee, een les waarin je volop moet denken. We maken het ons makkelijk door te zeggen dat alles f waar f niet waar is. Klinkt logisch, toch? Je kunt er meer mee doen dan je zou verwachten. Logica is het basisprincipe waarop de computer werkt. Helemaal waar.

Bij de les:

Les 5 – Waar en niet waar in C++

En nu: het moment van de waarheid. Nu we de logica helemaal machtig zijn, gaan we haar gebruiken om C++ programma's te schrijven. Nu wordt het pas echt leuk! Fact, Mr. Spock.

Bij de les:

Les 6 – Functies

We kunnen al aardig met getallen en met logica overweg, nu wordt het tijd dat we ons bezig gaan houden met de structuur van onze programma's. Met functies delen we onze programma's in logische stukken in en we voorkomen dat we code dubbel moeten schrijven.

Bij de les:

Les 7 – Problemen oplossen met de debugger

Je hebt hard gezwoegd op je code, de compiler geeft eindelijk geen foutmeldingen meer, je start je programma en... het gaat helemaal fout. Uithuilen en opnieuw beginnen? Niet nodig, de debugger helpt met het opsporen van het probleem.

Bij de les:

Les 8 – Herhalingen en herhalingen en herhalingen en...

Bij de les:

Les 9 – Objecten gebruiken

Bij de les:

Les 10 – Verzamelingen

Bij de les:

Les 11 – Herhalen tot je een ons weegt

Bij de les:

Les 12 – Projecten

Bij de les:

Bijlage A – Begrippenlijst

De begrippenlijst bevat de alle begrippen die je moet kennen voor dit vak, uiteraard met uitleg. Dit is een verzameling van de woordenlijsten bij de verschillende lessen.